Omdat KPN stopt met de ondersteuning van ISDN stappen veel mensen over op VoIP. Je denkt dan uiteraard als eerst aan de telefonie. Je zal een andere centrale moeten hebben, nieuwe telefoons en misschien wel een extra internetverbinding. Waar je waarschijnlijk niet zo snel bij stilstaat is de alarmcentrale in het bedrijfspand. In dit blog ga ik hier dieper op in. Hoe kun je nu zorgen dat jouw alarmcentrale goed blijft functioneren bij een overstap naar VoIP.
Bij veel bedrijven wordt een alarmmelding via de bestaande ISDN lijnen doorgegeven aan een alarmcentrale. Dit gebeurt niet alleen in geval van inbraak, maar veelal ook op gezette tijden om te kijken of jouw alarmsysteem nog wel beschikbaar is. Bij de overstap naar VoIP worden telefoonnummers geporteerd naar een VoIP provider. De ISDN lijnen zijn vanaf het moment van porteren inactief. De alarmcentrale krijgt vanaf dan geen meldingen meer binnen. De gevolgen hiervan kun je zelf bedenken, je hebt tenslotte niet voor niets een alarm in het pand.
Bij elke transitie van ISDN naar VoIP is het van belang dat er een inventarisatie gemaakt wordt van alle producten die gebruik maken van ISDN. Om te achterhalen hoe de meldingen nu doorgegeven worden, kun je het beste contact opnemen met de leverancier van het alarm.
#1. Er zijn producten die een traditioneel analoog of ISDN signaal om kunnen zetten naar VoIP. Dit is geen slechte optie, het werkt zelfs goed. Er zit echter wel één belangrijk nadeel aan. Afhankelijk van de alarmklasse zal niet iedere verzekeringsmaatschappij deze opzet ondersteunen. Je plaatst het kastje eigenlijk als een add-on op het originele systeem. Vraag dit dus na bij je verzekeringsmaatschappij. Je kunt dit beter van tevoren uitzoeken dan op het moment dat er ingebroken is.
#2. Nieuwere alarmsystemen hebben veelal al de mogelijkheid om zelf direct via het internet te melden. Hier zit naast de verbinding met het internet ook een GSM module op als backup. Als er een internetstoring is, kan de melding nog steeds uitgezonden worden via de GSM module.
#3. De laatste oplossing is het aanschaffen of behouden van 1 analoge lijn. Dit is tevens een veel gekozen oplossing. Deze lijnen blijven na september 2019 gewoon werken en kunnen dus nog gebruikt worden om op de traditionele wijze de meldingen door te geven. Hoewel hier veel misverstanden over bestaan, zullen deze lijnen niet snel verdwijnen. Er zijn zelfs nieuwe centrales ontwikkeld en er zijn al oude centrales zijn in 2017 vervangen. Let wel goed op; dit gaat dus om één enkele lijn, voor telefonie is dit dus totaal niet praktisch. Je zou dan maar één telefoongesprek tegelijk kunnen voeren.
De conclusie van dit verhaal is dat een goede inventarisatie ontzettend belangrijk is. Je wilt niet voor verrassingen komen te staan door een overstap naar VoIP. Breng alles duidelijk in kaart, laat je goed adviseren en maak in één keer de goede en veilige keuze.
Heb jij tijdens de overstap iets over het hoofd gezien? Of heb je nog meer tips over alarmsystemen in combinatie met VoIP? Laat dan een reactie achter en zorg dat anderen deze fouten niet maken!
Er zijn nog geen reacties.