Als ik overstap op VoIP, krijg ik dan een VoIP-telefoonnummer? Dit is een veel gestelde vraag de afgelopen jaren. De welbekende 088 en 085 nummers worden vaak geassocieerd met VoIP maar eigenlijk heeft het niets met elkaar te maken. 088 nummers, zijn zogenaamde bedrijfsnummerblokken. Als bedrijf mag je 1 blok van 100, 088 nummers aanvragen bij de ACM. 085 nummers gaan daarentegen per stuk. 085 nummers zijn bedrijfsnummers die vooral gebruikt worden door bedrijven die landelijk opereren. In dit blog help ik je in 4 stappen bij een bedrijfsmatige nummerportenring voor VoIP.
Meestal is het niet noodzakelijk om een ander telefoonnummer te nemen. Een geval waarin het wel noodzakelijk kan zijn is wanneer je niet de eigenaar blijkt te zijn van het telefoonnummer. Over het algemeen ben je wel zelf eigenaar van het nummer en kan dit nummer verhuist (geporteerd) worden.
Een nummerportering is helaas niet zo simpel als je misschien verwacht. Daarom is het van belang deze acties goed voor te bereiden. Vanaf het moment dat het nummer geporteerd wordt, komt dit specifieke telefoonnummer dus niet meer uit bij de oude provider, maar op het VoIP platform.
Om je te helpen bij een nummerportering wil ik je graag een handje helpen met een stappenplan. Op het moment dat je deze stappen volgt, helpt het je bij een probleemloze portering.
Neem contact op met de huidige provider en vraag een overzicht van alle telefoonnummers en diensten op, inclusief de eventuele looptijden en opzegtermijnen.
Bepaal welke nummers je mee wilt nemen, en controleer welke diensten onder deze nummers vallen. Zorg er voor dat alle diensten (fax, telefonie, of DSL) klaarstaan in het nieuwe platform. Verifieer dat ook bij uw nieuwe VoIP-provider. Vergeet bij deze stap niet te denken aan externe diensten zoals bijvoorbeeld het alarmsysteem van het pand!
Plan vervolgens de nummerportering in. Dit doet u door bij de nieuwe VoIP-provider een portering van de betreffende nummers op te geven. Het is daarbij van belang dat u de nummers en NAW gegevens exact doorgeeft. Over het algemeen kan je deze gegevens overnemen van de tenaamstelling op factuur van de huidige provider.
Zodra je een goedkeuring voor de portering hebt ontvangen van de nieuwe provider (en dat datum en tijd bevestigd is), kan je de diensten bij de huidige provider opzeggen. Dit is niet altijd meer nodig, maar wel aan te raden. Let daarbij op dat diensten niet stop gezet worden voor de datum van de nummerportering. Het is bij veel providers van belang dat je de nummers niet opzegt voordat de portering is goedgekeurd. De nummers kunnen namelijk na de opzegging niet meer geporteerd worden.
Voor een probleemloze overstap naar een nieuwe VoIP provider, is communicatie met de bestaande provider enorm van belang. Zorg dat alles het liefst schriftelijk bevestigd wordt, en vermijd aannames. Heb jij toevallig zelf bijzondere situaties meegemaakt bij het porteren van een telefoonnummer? Zijn er tips die je wilt delen als een aanvulling op dit blog, laat dan een reactie achter.
Er zijn nog geen reacties.