De ICT specialist die meedenkt in concrete oplossingen
Toegewijd aan het creëren van veilige en stabiele netwerken
Kennis is er om te delen
Algemeen - 19/January/2018

Mijn 5 leukste werkzaamheden als junior systeembeheerder bij Bien.

Mijn 5 leukste werkzaamheden als junior systeembeheerder bij Bien

Ondertussen werk ik al een aantal maanden met veel plezier bij Bien en leek het mij leuk om eens terug te blikken op deze periode. Tijdens deze periode als junior systeembeheerder bij Bien heb ik al heel wat dingen kunnen zien en doen. Op school leer je uiteraard veel maar het is allemaal in een gecontroleerde omgeving. Problemen op de werkvloer zijn vaak onverwachts en daardoor uitdagender. In dit blog benoem ik de 5 leukste werkzaamheden van mijn eerste maanden bij Bien.


Het grote verschil tussen werken en studeren in de IT

Op school heb ik over het algemeen alleen maar gewerkt met Windows server 2012. In het bedrijfsleven merk ik dat veel bedrijven gebruik maken van oudere versies zoals Windows server 2008. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld Office. Op school heb ik les gehad in Office 2016, maar er zijn nog genoeg bedrijven die bijvoorbeeld Office 2010 gebruiken. Mijn doel is om mensen te helpen met de problemen die ze ervaren. Het was voor mij dus heel belangrijk om mij ook te verdiepen in de oudere versies van veel gebruikte software. Daarnaast moet je op de hoogte blijven van nieuwe software en/of updates van veel gebruikte programma's.


De afwisseling van het werk als junior systeembeheerder

Persoonlijk had ik niet meer verwacht dat ik nog veel aan laptops zou sleutelen. Je leert op school meer over hulp op afstand en werken in de cloud. Toch merk je dat veel klanten een opfrisbeurt willen voor hun laptop. Op die manier zit je toch nog te sleutelen. Ook bij servers moet er nog wel eens gesleuteld worden, bijvoorbeeld het inbouwen van:

·         Een netwerk kaart;

·         Een grote SSD voor extra data opslag;

·         Raid controllers.

Soms ben je bezig met het inbouwen van zware SSD in een server die je op school nooit zult zien, de dag erna ben je een script aan het bouwen en weer een andere dag help je iemand met het inrichten van Outlook. Dat variatie tussen klussen met hardware, helpdesk op afstand en programmeren is heel erg leuk.

 

Verschillende klanten gebruiken verschillende softwarepakketten

Doordat klanten verschillende softwarepakketten gebruiken ontstaat er veel diversiteit in de werkzaamheden. Hoewel een backup oplossing over het algemeen zorgt voor reservekopieën van bestanden, is elk softwarepakket weer anders. De backup oplossing van Veeam presenteert op een andere manier de resultaten van een backup zien dan bijvoorbeeld de Yosemite server backup. Ook het restoren van bestanden werkt bij deze 2 oplossingen op een andere manier. Bij Yosemite server backup creëer je een taak waarin je aangeeft welk bestand er gerestored moet worden en vervolgens moet je deze taak starten om het bestand daadwerkelijk weer terug te krijgen.

 

Bij Veeam gebeurt dit automatisch. Op het moment dat je een bestand terug wil halen start er op de achtergrond van Veeam gelijk een taak. Na het doorlopen van een korte wizard wordt gelijk het aangegeven bestand teruggehaald. Je moet als junior systeembeheerder dus snel leren werken met verschillende software. Misschien heb je zelf wel een voorkeur voor de één, maar die keuze ligt uiteindelijk bij de klant.

 

Op school is er betrekkelijk weinig aandacht besteed aan backups. Ik heb wel geleerd wat een backup is, maar verder niet hoe het werkt. Ik wist niet dat er zoveel verschillende oplossingen zijn om een backup te maken. Op school heb ik alleen wat geleerd over full backups en het programma Windows server backup.

 

Sinds ik bij Bien werk weet ik nu ook dat er incrementele backups zijn. Bij een incrementele backup worden alleen de gewijzigde bestanden na een volledige backup worden meegenomen. Daarnaast ga je het belang van backups pas echt goed zien als het gaat om bedrijfsinformatie.

 

De diversiteit van problemen en oplossingen

Voor mij zit het plezier voornamelijk in het helpen van mensen. Doordat Bien veel verschillende soorten klanten heeft, kom je als junior systeembeheerder ook verschillende uitdagingen tegen:

 

·         Foutmelding bij het openen van een Excel sheet

Een klant geeft aan de volgende melding te krijgen bij het opstarten van Excel:

'Er kunnen geen documenten meer worden geopend of opgeslagen worden door Microsoft Excel, omdat er onvoldoende geheugen of vrije schijfruimte beschikbaar is'

Er was nog voldoende schijfruimte en het geheugen gebruik was heel erg laag op de computer van deze klant. Ik heb zelf bij deze klant geprobeerd een Excel sheet te openen en dit ging zonder problemen.

Na doorgevraagd te hebben bij de klant bleek maar om 1 document te gaan waar de melding bij verscheen. Na het controleren van dit bestand bleek dat het bestand gelocked was, dit was enkel het geval bij de Excel sheet die de klant opgaf. Door het vinkje weg te halen bij lock kon ook deze Excel sheet weer geopend worden. Dit gaat buiten het technische stukje vooral om goed luisteren en uitzoeken. Eén van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd in mijn eerste maanden als junior systeembeheerder is dat aannames heel gevaarlijk.

 

·         Problemen met een Exchange server

Een klant melde dat er diverse problemen waren met het verzenden en ontvangen van e-mail. Mailtjes kwamen niet meer binnen en het openen van mailtjes uit archieven duurde erg lang. Na een controle van de server bleek dat deze klant nog gebruikt maakte van een oude exchange server die ze ooit geleverd hebben gekregen van een andere partij.


We hebben nog geprobeerd om de server weer werkend te krijgen maar de software en updates konden niet meer geïnstalleerd worden. En ook de services van Exchange stopte constant met werken. Na overleg met de klant hebben we alle mail overgezet naar Office 365 om zo snel mogelijk alles werkend te krijgen. Soms is het goedkoper om een nieuwe oplossing te implementeren aan het repareren van een oud systeem. Uiteindelijk maakt de klant deze keuze, maar adviseer tijdig wat jij denkt dat goed is.

 

·         Het resetten van het lokale administrator account

Een klant dacht goed bezig te zijn door op haar laptop 2 accounts in te stellen,

Een administrator account en een gebruikersaccount voor hedendaagse werkzaamheden.

 

Helaas vergat de klant het wachtwoord van het administrator account. Ze had van alles geprobeerd om het wachtwoord te resetten maar niks lukte. Na een klein onderzoek had ik een oplossing gevonden.

 

Bij Windows 7 heb je in het login scherm links onderaan een ronde blauwe knop. Hiermee open je het 'ease of access center'. Doordat je het wachtwoord als administrator niet hebt, komt je hier niet in. Door via een Windows installatie cd of stick de laptop op te starten kun je een aanpassing doorvoeren. De aanpassing houdt in dat wanneer je op de 'ease of access center' klikt het programma 'CMD' opent als administrator. Je draait de 2 programma's zogezegd met elkaar om.

 

Persoonlijk vind ik het best slordig van Microsoft dat ze deze manier mogelijk gemaakt hebben in hun besturingssysteem. Het is natuurlijk handig voor situaties als deze, maar dieven kunnen deze techniek ook gebruiken.

 

Het belang van goed communiceren en noteren van informatie

Het is belangrijk om goed te communiceren en om alle informatie goed te noteren. Goed gebruikmaken van een ticketsysteem is hierbij essentieel. Op het moment dat je bijvoorbeeld een klant geholpen hebt door een probleem op te lossen, is het handig om al deze informatie in een ticket te verwerken. Stel voor dat je ineens een dag ziek bent en op die dag heeft een klant het zelfde probleem. Dan kan je collega het probleem veel sneller oplossen doordat hij alleen de informatie uit het ticket hoeft te halen. Ook kan je door een ticketsysteem goed leren van de werkzaamheden van collega's.

 

Dit is zomaar een greep uit een arsenaal aan nieuwe ervaringen. Iedere week komen er weer nieuwe uitdagingen op mijn pad. Doordat klanten mij als eerste aan de telefoon krijgen heb ik een goed beeld van wat er speelt. Als er een uitdaging is die ik niet alleen op kan lossen, zorgen mijn collega's ervoor dat ik het leer.


Moderne ICT

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer