De ICT specialist die meedenkt in concrete oplossingen
Toegewijd aan het creëren van veilige en stabiele netwerken
Kennis is er om te delen
VoIP - 13/July/2018

SIP Trunk - Wat is het en waarom is het nodig voor VoIP?

SIP Trunk - Wat is het en waarom is het nodig voor VoIP?

Bij een overstap naar VoIP is het verstandig om je goed in te lezen. Ik merk dat veel terminologie over VoIP als normaal wordt gezien door de schrijvers en daardoor niet duidelijk uit worden gelegd. In dit blog ga ik dieper in op het begrip: SIP trunk. 


Wat is een SIP trunk?

SIP is de afkorting voor: Session Initiation Protocol. Een SIP trunk is de connector tussen VoIP centrales en het publieke telefoon netwerk. Zonder SIP trunk, zou je alleen kunnen bellen met collega's die zijn aangesloten op de eigen VoIP telefooncentrale. Een trunk kan je direct afnemen bij een VoIP leverancier, het telefoonnummer wordt dan gekoppeld aan de trunk en de VoIP centrale maakt vervolgens weer verbinding met deze trunk. Hierdoor is het mogelijk om naar mensen buiten het bedrijf bellen en wellicht nog belangrijker, kan je zelf gebeld worden.


Wat kost het eigenlijk?

Dit verschilt enorm per aanbieder, onder de term SIP trunk worden wat verschillende diensten aangeboden. Over het algemeen neem je een trunk af en betaal je per lijn/simultaan gesprek. De kosten hiervoor liggen op een paar euro per lijn. De minimale afname is over het algemeen 2 lijnen.

Het is dan dus mogelijk om 2 gelijktijdige gesprekken te voeren. Als er op dat moment iemand naar jouw bedrijf belt, krijgt die persoon een ingesprektoon te horen. 

Wij doen het overigens iets anders. Als je een abonnement voor 2 lijnen hebt en je wilt een derde of bv vierde gesprek opzetten, dan is dit gewoon mogelijk. Mocht het gebeuren dat er vanwege een enorme succesvolle promotie actie veel mensen tegelijk bellen, is dat voor de trunk geen probleem. Al deze mensen zullen uitkomen op jouw eigen VoIP telefooncentrale in de cloud. Uiteraard moeten er wel voldoende medewerkers en telefoons aanwezig zijn om deze gesprekken te beantwoorden, maar dat laat ik aan jou. 

Het kan door groei van het bedrijf ook voorkomen dat er structureel meer dan 2 gesprekken gelijktijdig plaatsvinden. In zo'n geval is het altijd mogelijk om extra lijnen aan te schaffen.


Gratis trunks & onbeperkt bellen!

Er zijn ook bedrijven die de trunks gratis aanbieden. Bij zo'n bedrijf betaal je dan alleen voor de tikken, het starttarief ligt dan vaak wel wat hoger. Een andere optie is een afgekochte lijn. Dit betekend dat u voor een vast bedrag per maand onbeperkt kunt bellen. Let goed op, vaak betaald u dan per lijn (simultaan gesprek) een vast bedrag. Als er is gekozen voor een trunk van 2 lijnen, dan kan je dus maar 2 gelijktijdige gesprekken voeren met het complete bedrijf. Een derde beller zou dan direct een ingesprektoon krijgen.

 

Zoals je merkt zijn er een aantal verschillende mogelijkheden. Een goede voorbereiding of begeleiding door een ervaringsdeskundige is wel aan te raden. Begin in ieder geval met het in kaart brengen van het zakelijke belgedrag en stel jezelf de volgende vragen:


- Zijn er veel inkomende of juist meer uitgaande gesprekken? Dit heeft invloed op het wel of niet afkopen van de tikken en het aantal lijnen.

- Voeren jullie vaak korte gesprekken of juist lange gesprekken maar misschien wat minder vaak. Dit heeft invloed op de keuze voor het starttarief, betalen per minuut of betalen per seconden.

- Hoeveel gesprekken voer je in de maand en hoeveel belminuten gaan er per maand doorheen? 


Moet ik nog een SIP trunk afnemen als ik al een SIP account heb?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het goed om uit te leggen wat het verschil is tussen de twee. Qua techniek verschillen deze twee vaak niet veel van elkaar, ze functioneren echter wel anders. Een SIP account is over het algemeen bedoeld voor 1 telefoon waar een SIP trunk is bedoeld voor een VoIP telefooncentrale. Een SIP account is voor de centrales waar wij nu over praten, niet relevant. Heb jij nog meer vragen over SIP trunks of accounts? Laat een reactie achter en ik probeer je verder te helpen!


Moderne ICT

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer