De ICT specialist die meedenkt in concrete oplossingen
Toegewijd aan het creëren van veilige en stabiele netwerken
Kennis is er om te delen
Hans BulderAlgemeen - 31/March/2017

Wat is Onedrive for Business?

Wat is Onedrive for Business

Van klanten krijgen wij regelmatig de vraag wat Onedrive For Business is of "Is Onedrive For Business iets voor mij?". Om te beginnen is het handig om te weten dat Onedrive voor bedrijven (Onedrive for Business) niet hetzelfde is als de Onedrive die je wellicht kent van het thuisgebruik. Dit is precies waarom bij velen de verwarring ontstaat. In dit blog zal ik toelichten wat de verschillen zijn.


Wat is Onedrive?

Onedrive is gratis te gebruiken en vergelijkbaar met een service als Dropbox. Onedrive is gekoppeld aan je outlook.com account (voorheen hotmail.com). Je kan op je Onedrive mappen aanmaken, bestanden, videos, foto's en meer opslaan. Deze zijn dan overal beschikbaar waar je maar inlogt met je Outlook account.

Ik zal je een voorbeeld geven. Je bent op school aan het werk op een pc van school. Het werk kun je op de pc opslaan, maar ook in je Onedrive. In het laatste geval zijn deze bestanden later als je thuis bent ook beschikbaar, zolang je maar inlogt op je Onedrive. En zo kan je thuis doorwerken, waar je op school was gebleven. Erg handig.


Wat is Onedrive voor bedrijven?

Onedrive for Business gaat hierin een stukje verder en biedt net even iets meer, speciaal voor bedrijven. Je kunt beter samenwerken met gedeelde documenten en documenten aanbieden ter goedkeuring bij iemand anders, bijvoorbeeld een projectmanager. Bij Onedrive voor thuisgebruik, gaat dat niet. Nu krijgen wij regelmatig de vraag of iemand met een thuisgebruik Onedrive account ook uitgenodigd kan worden om samen te werken aan een document vanuit Onedrive voor bedrijven. Helaas gaat dat niet, want thuisgebruik Onedrive is geen SharePoint. 

Sharepoint Onedrive

Je zal dus een bewuste keuze moeten maken of je met jouw bedrijf Onedrive gebruikt of dat je overstapt op Onedrive voor bedrijven. Een mengelmoes van deze twee komt vaak de bedrijfsvoering niet ten goede.


Als jij de keuze hebt gemaakt voor Office 365 binnen het bedrijf, krijg je 1TB aan opslagruimte voor Onedrive For Business. De beheerders van het Office 365 pakket kunnen dan zelf instellen en aangeven hoeveel ruimte iedere gebruiker krijgt. Voor de één is opslagruimte heel erg belangrijk, voor de ander wat minder. Daarom is het goed om als bedrijf vooraf te inventariseren wat er aan ruimte nodig is. Ga je in personeel groeien of misschien wel krimpen, dan is het goed om daar rekening mee te houden.



Heb je advies nodig, wat voor jouw bedrijf het beste is, bel ons of laat een reactie achter en we helpen je graag.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer