De belangrijkste van alle tips is de plaatsing van jouw access point (in sommige gevallen de router). Zeker in het geval van een kantoor is dat niet altijd gemakkelijk. Zorg dat een access point zo centraal mogelijk in het pand zit bevestigd. Naast dat een access point of router centraal moet hangen is het ook belangrijk dat deze 'vrij' hangen. Vaak is het verstandig om een access point aan het plafond te bevestigen omdat hier over het algemeen weinig andere belemmeringen zijn.
Het einde van tip 1 loopt direct over in de tweede tip: onderzoek wat mogelijke stoorzenders zijn. Als er meerdere apparaten Wifi verzenden binnen een gebied, zullen die onderling storen. Dit kan bijvoorbeeld zijn met twee access points die niet samen kunnen werken, of een mobiele hotspot. Wanneer je een slechte verbinding hebt is de kans groot dat hier iets mee aan de hand is. Probeer dit zoveel mogelijk uit te sluiten door goed om je heen te kijken en rond te vragen. Zelfs bluetooth apparaten zoals een draadloos toetsenbord kunnen storen op de Wifi verbinding.
Als de apparaten op het kantoor ook de functie hebben om 5GHz te ontvangen kan dit interessant zijn. Deze 5GHz band is een stuk sneller dan 2,4GHz en is daarbij minder vatbaar voor de zojuist besproken stoorzenders. De apparaten die bij het tweede punt als stoorzenders genoemd worden, maken gebruik van de 2,4GHz frequentie. Daarbij is 5GHz minder druk. Dit heeft diverse redenen waaronder het verschil in het aantal bruikbare kanalen. Bij 5GHz maak je namelijk gebruik van 23 kanalen die elkaar niet overlappen. Bij 2,4GHz zijn er maar drie kanalen die elkaar niet overlappen namelijk 1, 6 en 11. Bij 5GHz dien je wel rekening te houden met een verlies in bereik. De 5GHz frequentie heeft een minder groot bereik en gaat lastiger door muren en plafonds. Denk hieraan als je een slechte Wifi verbinding hebt.
Alle access points hebben eigen specificaties, dus of 10 apparaten teveel is in jouw kantoor kan ik niet zeggen. Dit is iets dat je kan vinden in de specificaties van het desbetreffende apparaat. Vaak is het probleem dat een organisatie groeit. Groei heeft binnen een organisatie heel veel positieve kanten maar ook een aantal aandachtspunten. Iedereen weet dat je op een bepaald moment naar een groter pand moet omdat het niet meer past. Zo werkt het eigenlijk ook met de access points binnen een organisatie. Toen de access points werden geplaatst zat je met 30 man op het kantoor, nu zijn dat er 50. Zo'n verandering heeft een enorme impact op de snelheid en constantheid van de verbinding. Er zijn ook bedrijven waar de keuze wordt gemaakt om, naar de laptop en telefoons, met tablets te gaan werken. Dit heeft ook een enorme invloed op het wifi netwerk.
Op het moment dat het netwerk voor iedereen toegankelijk is, wordt het uiteraard extreem traag. Naast de beperkte snelheid is het natuurlijk zeer onveilig om iedereen zomaar op het netwerk te laten. Begin in ieder geval me een sterk wachtwoord. De volgende stap is te denken aan het gast-netwerk.
Wifi loopt altijd via een kanaal. Bij de standaardinstellingen staat over het algemeen 1,6 of automatisch ingesteld. Er zijn 14 kanalen waar je uit kun kiezen dus bekijk eens of je met een ander kanaal een betere verbinding hebt. De optie om dit automatisch te laten kiezen door het access point is niet aan te raden. Je kunt hier bijvoorbeeld wifi analyzer voor gebruiken.
Op het moment dat je voor weinig geld meer bereik wil, kan een Wifi repeater handig zijn. Het is een goedkopere oplossing dan een extra access point en vergroot toch het bereik. Het heeft geen zin als er simpelweg teveel mensen op één access point zitten om een repeater op te hangen. In die situatie zal je echt moeten kijken naar een extra access point, het liefste één die samenwerkt met de ander.
Heb je zelf misschien nog goede tips om de Wifi verbinding op het kantoor te verbeteren? Laat dan een reactie achter! Het onderstaande e-book bevat interessante inzichten voor bedrijven in de groei. Download dit e-book met 8 cruciale IT-veranderingen, van virtualisatie tot security!
Er zijn nog geen reacties.