De ICT specialist die meedenkt in concrete oplossingen
Toegewijd aan het creëren van veilige en stabiele netwerken
Kennis is er om te delen
Hans BulderVoIP - 05/August/2016

5 redenen waarom VoIP het bedrijfsleven gemakkelijk maakt

5 redenen waarom VoIP het bedrijfsleven gemakkelijk maakt

In de afgelopen 3 jaar dat ik VoIP, de nieuwe vorm van telefonie, aan mag bieden zijn er behoorlijk wat van onze klanten overgestapt. Waarom stappen deze bedrijven eigenlijk over op VoIP? De redenen om over te stappen naar deze nieuwe vorm van telefonie zijn voor ieder bedrijf anders. In dit artikel vat ik kort samen wat de meest gehoorde redenen zijn om over te stappen.

VoIP brengt lagere belkosten met zich mee

Hoeveel een bedrijf met VoIP kan besparen is natuurlijk afhankelijk van het huidige abonnement en het belgedrag. Onder onze klanten zijn er gevallen bekend dat het tot wel 70% besparing oplevert. Een grote besparing van 70% komt veelal voor bij wat grotere bedrijven. Gelukkig is het niet alleen interessant voor grote firma's, ook kleine ondernemingen kunnen absoluut baat hebben bij deze vorm van telefonie. Daarom zeg ik vaak dat het wanneer u binnen uw bedrijf gebruikmaakt van 5 of meer telefoons al interessant kan zijn om de overstap te maken. Wilt u uitrekenen of VoIP voordelig is voor uw bedrijf? Ik heb een tool ontwikkeld waarmee u zelf uit kunt rekenen wat u zou besparen wanneer u over zou stappen op VoIP.  Houd er rekening mee dat u bij het gebruik van de tool wel wat gegevens moet invoeren omtrent uw huidige kosten en belgedrag.

Flexibel

Zowel op gebied van locatie als schaalbaarheid, is de flexibiliteit van VoIP een veelgehoorde reden om over te stappen. Uw VoIP-account is gekoppeld aan een toestel, niet aan een locatie. U kunt dus flexwerken waar u wilt, maar bijvoorbeeld ook zorgeloos verhuizen. Veel bedrijven stappen over op het moment dat er verhuist wordt, je bent immers niet meer locatie gebonden. Een ander voorbeeld is een van onze klanten die regelmatig op reis is voor conferenties. Tegenwoordig kan hij zijn zakelijke telefoon meenemen en inpluggen in het hotel. Zo is hij bereikbaar alsof hij gewoon op kantoor is.
Waarom is de schaalbaarheid zo'n groot voordeel voor veel bedrijven? Het aansluiten van nieuwe telefoons is een fluitje van een cent. Dit geeft bedrijven met grote plannen voor de toekomst een stukje rust. Nieuwe werkplekken zijn dus wat telefonie betreft gemakkelijk in te richten. Ook als mensen binnen het bedrijf naar een andere afdeling verhuizen heeft VoIP voordelen. Telefoon onder de arm, wandelen naar de nieuwe werkplek, inpluggen en u bent weer bereikbaar onder hetzelfde nummer zonder tussenkomst van een collega van de IT-afdeling. Geen telefoontjes meer die eigenlijk niet voor u zijn door het verhuizen binnen het bedrijf.
Met traditionele telefonie kon dit nog wel eens wat problemen opleveren: Er moest contact worden gezocht met de beheerder van de telefooncentrale, het draadje moest fysiek omgezet worden en soms resulteerde de komst van een nieuwe werknemer zelfs in een uitbreiding van de telefooncentrale. Al met al een aantal kostbare handelingen, zowel financieel als qua tijd.

Telefoon centrale vs VoIP centrale

Betrouwbaar

Wanneer de VoIP centrale op de juiste manier is opgezet, is de betrouwbaarheid hoger dan bij een traditionele lijn. Een analoge of ISDN-lijn, is namelijk afhankelijk van één draadje dat het pand binnenkomt. Als hier om wat voor reden dan ook iets verkeerd gaat, bent u niet bereikbaar. Bij telefonie via het internet werkt dat anders. Door een back-up internet verbinding op te zetten zal je altijd bereikbaar zijn. Het is zelfs zo dat wanneer de stroom bijvoorbeeld uitvalt in het pand, er doorgeschakeld kan worden naar de mobiele telefoons van werknemers. Bedrijven waar bereikbaarheid van onschatbare waarde is, kiezen dus steeds vaker voor deze vorm van telefonie.

Slimme samenwerking met andere systemen

VoIP werkt naadloos samen met uw E-mailprogramma, een ERP- of CRM-systeem. Hierdoor kunt u met 1 klik vanaf uw computer een telefoongesprek opstarten.  Stelt u zich eens voor, één van uw klanten zoekt telefonisch contact met u. De telefoon herkent de klant en opent zijn of haar situatiebeschrijving op uw scherm. Zo bent u dus direct op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, heerlijk toch?

VoIP telefoon

Gemak voor de beheerder, geen veranderingen voor de gebruiker

Voor de eindgebruiker is er eigenlijk weinig verandering. De samenwerking met andere systemen levert natuurlijk wat voordelen op, maar verder blijft het gewoon een telefoon. Voor de beheerder wordt het leven een stuk minder stressvol en kostbaar. Een beheerder kan zelf via een webpagina eenvoudig een extra extensie/gebruiker aanmaken, of bijvoorbeeld een tijdelijke wijziging doorvoeren zoals "wij zijn vandaag eerder gesloten vanwege een bedrijfsuitje".

De afgelopen jaren heb ik veel bedrijven blij mogen maken met de overstap naar VoIP. De gedachte om over te stappen blijkt vaak spannender dan het daadwerkelijke overstappen. Lees hier meer over in ons volgende blog over het overstappen op VoIP. Als er n.a.v. dit blog nog vragen zijn, staat het u natuurlijk vrij een reactie achter te laten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer